11 mei - Reisverslag uit Barra do Garças, Brazilië van xavantetrip-pmj-ma - WaarBenJij.nu 11 mei - Reisverslag uit Barra do Garças, Brazilië van xavantetrip-pmj-ma - WaarBenJij.nu

11 mei

11 Mei 2019 | Brazilië, Barra do Garças

Fruitig ontbijtje, een avocado uit de tuin van Anna Paulo op, was eindelijk rijp. We hebben er maar een paar uitgedeeld, krijgen ze vast niet allemaal op.
Navraag gedaan over de route naar Barra, willen de bulten en kuilen liefst vermijden. Schijnt goed asfalt te zijn dus we wagen het erop. Prima weg, met een paar leuke stops aan de rivier.
Barra, leuke stad, veel winkeltjes, overdekte rommelmarkt, met de nadruk op rommel. Gegeten bij die Mama; eigengemaakt buffetje met allerlei lekkers.
Dan de stad uit richting Xique Xique, we moeten de inmiddels best brede rivier over. Op zoek naar de brug, maar die is er niet. Wel een pontje. Keileuk, 2 auto’s, een motor en zo’n 8 personen op een op het oog krakkemikkig, maar degelijk genoeg bootje. Een ‘iets grotere’ versie passeert ons. Met vrachtwagen!
Xique Xique valt tegen. Ligt langs de rivier, visafslag, niet zo gezellig. We besluiten door te rijden naar Irece, 100 km verderop. Een grote stad, maar niet makkelijker om een slaapplek te vinden. Na 4 pogingen, Pousada, aan de rand van het centrum gevonden. Heel goedkoop en dat heeft een reden. We zijn goed en wel geïnstalleerd of er is een hoop commotie op de gang, een kerel van eind 20 klimt uit t raam, anderen er achteraan en als we buiten zijn, zien we 5 man op de rand van t dak met een spartelende vent in hun armen. Best vreemd....
In het centrum eten we een pizza, hebben een leuk gesprek met een aardige Braziliaanse meid die wel Engels spreekt en ons haar ‘studie dromen’ toevertrouwt. Het is duidelijk niet overal even vanzelfsprekend om te kunnen studeren. Tijdens de wandeling terug pikken we nog een kermis mee. Geen kamelenrace, maar iets wat er op lijkt, met paarden en dan groter.